نوع مقاله : مقاله علمی - ترویجی

نویسنده

استادیار پژوهشی بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شاهرود، ایران.

چکیده

سیب‌زمینی جایگاه ویژه‌ای در امنیت غذایی کشور دارد وبا توجه به رشد جمعیت افزایش تولید این محصول اجتناب ناپذیر است. در ده‌های اخیر با توجه به خشکسالی و افت سطح آبهای زیرزمینی و بدلیل هم پوشانی نیاز آبی باغات و زراعت سیب‌زمینی کشاورزان به کشت‌های تاخیری این محصول روی آورده‌اند. در این کشت‌ها به‌دلیل کاهش طول دوره رشد ، تنش خشکی ناهنجاری‌های رشد و نمو در محصول شده بروز و عملکرد کاهش خواهد یافت. برای افزایش کمی و کیفی محصول در این شرایط مدیریت زراعی ویژه‌ای در مزارع نیاز است تا شرایط بهینه رشد برای محصول پدید آید. مهمترین راهکارهای مدیریت به‌زراعی استفاده از ارقام متوسط‌رس و زودرس سیب‌زمینی مطابق شرایط اکولوژیکی منطقه ،استفاده از بذور گواهی شده پیش جوانه‌دار ، با عمق کاشت کمتر، کاشت متراکم و به صورت دو ردیف بر روی پشته و با آرایش کاشت زیگزاگی می باشد. بدین ترتیب با به کارگیری مجموعه این اقدامات تعداد روز کاشت تا سبز شدن، تعداد روز کاشت تا غده بندی و تعداد روز کاشت تا گلدهی کاهش ، ولی درصد پوشش زمین ، تعداد ساقه در بوته، تعداد ساقه در متر مربع، طول ساقه اصلی، ، تعداد غده در متر مربع، درصد غده های درشت، میانگین وزن غده، میزان ماده خشک در واحد سطح افزایش همچنین رشد ثانویه غده و درصد ضایعات غده کاهش می‌یابد. در نهایت عملکرد محصول و عملکرد قابل فروش افزایش خواهد یافت .

تازه های تحقیق

تنش خشکی محصول سیب‌زمینی در ابتدای فصل، کنترل بهتر علف­های هرز، کاهش مصرف سموم و افزایش کارائی مصرف آب است (3). ولی دراین کشت‌ها، در برخی مناطق ممکن است مراحل رشد و نمو محصول با شرایط نامطلوب دما، طول ­روز و تشعشع مواجه گردد (9). دما مهم­ترین عامل محیطی مؤثر در رشد و عملکرد سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی محصولی است که به هوای خنک سازگاری داشته و مطلوب‌ترین میانگین روزانه درجه حرارت برای رشد این محصول 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد است(16). کشت­های تاخیری از تیرماه آغاز می­شود و درجه حرارت‌ بالای  محیط در این زمان، رشد جوانه­ها را محدود و درصد سبز مزرعه را کاهش می­دهد. بعد از تیر ماه درجه حرارت به­تدریج کاهش می­یابد لذا مجموع درجه حرارت روزانه مؤثر کمتری برای رشد محصول تامین می­شود و فاصله زمانی بین مراحل نمو بیشتر شده و درحقیقت طول دوره رشد محصول افزایش خواهد یافت. نظر به اینکه در کشت­های تاخیری فصل رشد کوتاه است، این افزایش طول دوره رشد سبب می­شود در پاییز غده­ها رشد کامل نداشته و افت عملکرد پدید آید و حتی خطر خسارت سرمای زودرس پاییزه نیز تشدید گردد. طول روز، عامل مهم اقلیمی دیگری است که به شدت رشد رویشی، تشکیل استولن و غده را تحت تاثیر قرار می­دهد. سیب‌زمینی از نظر گل­دهی گیاهی روز بلند ولی از حیث غده­دهی روزکوتاه محسوب می­شود. باید دقت داشت از تیرماه کاهش طول روز آغاز می­شود لذا محصول سیب‌زمینی در کشت­های تاخیری با شرایط نامساعد طول ­روز مواجه شده که ممکن است با بروز ناهنجاری­هایی در رشد و نمو سبب کاهش عملکرد محصول شود. تشعشع نیز دیگر پارامتر اقلیمی است که به طور چشمگیری پتانسیل فتوسنتز را تعیین می­کند. درکشت­های تاخیری به دلیل کاهش طول­روز محصول تشعشع کمتری دریافت می نماید و این امر سبب افزایش رشد رویشی و تاخیر درتشکیل غده­ها و دیررسی محصول شده که ممکن است  مشکلات برداشت را در پاییز به­همراه داشته باشد (5، 9، 8 و 16) . بنابراین با توجه به موارد عنوان شده، کشت­های تاخیری سیب‌زمینی با چالش­های مختلفی روبرو است و مدیریت­ زراعی به­عنوان ابزاری کارآمد و کاربردی برای مقابله با این چالش­ها با هدف ایجاد شرایط مطلوب رشد محصول مطرح است. با توجه به پیش‌بینی گسترش مخاطرات زیست‌­محیطی در کشور، به منظور دستیابی به پایداری تولید سیب‌زمینی و به منظور غلبه بر چالش‌های یاد شده در کشت‌های تاخیری سیب‌زمینی ضرورت دارد مدیریت­های زراعی در مزرعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

سیب‌زمینی (Solanum tuberosum L.) بعداز گندم، برنج و ذرت سومین محصول غذایی مهم جهان است که به­طور مستقیم توسط انسان مصرف می‌شود (15 ،13). این محصول با سازگاری وسیع اکولوژیکی در اکثر نواحی جهان و بیشتر در محدوده عرض جغرافیایی 65 درجه شمالی تا 45 درجه جنوبی و تا ارتفاع بیش از 3500 متر از سطح دریا کشت می‌شود (8). سازمان غذا و خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو ) سال 2008 را سال سیب‌زمینی اعلام کرد و به این محصول، عنوان جواهر پنهان لقب داد. این سازمان آن را به عنوان محصولی کلیدی درچشم‌انداز امنیت غذایی به­ویژه در کشورهای در حال توسعه مطرح نمود (14). در ایران سیب‌زمینی تنها 2/0 درصد (سطح برداشت148 هزار هکتار) از کل سطح محصولات زراعی را به خود اختصاص داده ولی با تولید 96/6 درصد از کل تولید محصولات زراعی، جایگاه ویژه‌ای در امنیت غذایی کشور دارد (1). مصرف سرانه سیب‌زمینی در کشور 56 کیلوگرم بوده و با توجه به رشد جمعیت، افزایش تولید این محصول اجتناب ناپذیر است (2). با توجه به تنوع اقلیمی وسیع کشور این محصول به صورت کشت بهاره، کشت استمرار (تولید زمستانه)، کشت پاییزه (تولید بهاره )، کشت زمستانه (تولید تابستانه) تولید می شود. کشت بهاره سیب‌زمینی (تولید پاییزه) با سابقه‌ترین و مهمترین کشت در کشور است و 70 درصد از تولیدات سیب‌زمینی به این کشت اختصاص دارد و بالاترین عملکردها را دارا می‌باشد. مهمترین استان‌های تولیدکننده شامل همدان، اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، لرستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، مرکزی، آذربایجان غربی، سمنان و خراسان شمالی می‌باشند (1 و 8).

 در دهه اخیر (97-1387) سطح کشت محصولات باغبانی اغلب در مناطق کشت بهاره سیب‌زمینی به میزان 24 درصد گسترش یافته است. با توجه به خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و به‌دلیل هم‌پوشانی نیاز آبی باغات و زراعت سیب‌زمینی، کشت‌های تاخیری و حتی کشت تابستانه سیب‌زمینی به عنوان راهبردی با هدف  کم کردن فشار بر ذخایر آبی در مناطق تولیدی پیشنهاد شده که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است (1، 7، 10و 11). در این کشت‌ها بروز تنش خشکی و بروز شرایط نامطلوب محیطی در برخی مناطق سبب ناهنجاری‌های رشد و نمو شده و عملکرد کاهش یافته است (3 و 9). برای افزایش سطح کمی و کیفی و تولید پایدار سیب‌زمینی در این شرایط مدیریت و اقدامات زراعی ویژه‌ای لازم است تا در مزارع اعمال گردد و اثرات نامطلوب شرایط محیطی به حداقل برسد و محصول از رشد مطلوب بر خوردار شده و کمترین کاهش در تولید به­وجود آید.

1- احمدی، ک.، عبادزاده، ح.، حاتمی، ف.، حسین پور، ر. و عبدشاه، ه.1398. آمارنامه کشاورزی سال 1397 جلد اول محصولات زراعی. وزارت ﺟﻬﺎدﻛﺸﺎورزی، ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی و اﻗﺘﺼﺎدی، ﻣﺮﻛﺰ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت.
2-بی نام، 1394. سند برنامه توسعه ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1399-1395). سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، مرکز اسناد مدارک و انتشارات.
3-حسن پناه، د.، حسنی، م.، نیکشاد، خ. و کربلایی خیاوی، ح.1394. دستورالعمل فنی کشت سیب­زمینی بعد از برداشت جو در منطقه اردبیل. نشریه ترویجی شماره 34، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی
 4-حسن پناه، د.، کاظمی، م.، موسی­پور گرجی، ا. و جلالی، ا.ه.1397. راهنمای جامع زراعت نوین سیب­زمینی. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت ترویج
5-حسن آبادی، م.1384. بررسی اثر پیش­جوانه­دار کردن غده­ها در کشت تاخیری سیب‌زمینی  رقم اگریا در منطقه شاهرود. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
6-خسروی ، م.، ملکی، ع. و ذوالنوریان، ح. 1398. تاثیر روش و عمق کاشت بر ویژگی­های کمی و کیفی ارقام مختلف سیب­زمینی در منطقه ماهیدشت کرمانشاه. مجله علمی پژوهشی اکوفیزیولوژی گیاهی، 11(37):36-22.
7-دوستان، ر. 1394. تحلیلی بر خشکسالی­های ایران در نیم قرن گذشته. نشریه پژوهش­های اقلیم­شناسی، 6 (23):19-1.
8-سپهوند، ن. 1386. برنامه راهبردی تحقیقات سیب‌زمینی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، بخش تحقیقات سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات آبی .
9-شجاعی نوفرست، ک.، رخشنده ،ع.، سرچاهی ،ح.، مقیم­زاده محبی، م. و آناهید، ص.1398. بررسی اثر تنش گرما در سیستم­های کشت زمستانه و تابستانه بر عملکرد کمی و کیفی سیب‌زمینی در شرایط مزرعه. نشریه پژوهش­های کاربردی زراعی32(2) :129-108.
10-قلی زاده، ح.، عبادزاده، ح.، حسین پور، ح. و حاتمی، ف. 1393. آمارنامه محصولات باغی سال1387. وزارت ﺟﻬﺎدﻛﺸﺎورزی، ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی و اﻗﺘﺼﺎدی، ﻣﺮﻛﺰ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت.
11-ماهرخ، ع.، نجفیان، گ.، مقدم، ع.، قنبری، ع.ا.، گلزردی، ف. و اسماعیل­زاده مقدم، م. 1398. برنامه ارتقای بهره­وری آب در برخی محصولات زراعی و صیفی. مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر. 351 صفحه .
12-موسی پور گرجی، ا. و داود حسن­پناه، د.1397. دستورالعمل فنی عوامل مدیریتی و ارزیابی خسارت آنها در مراحل مختلف رشد سیب­زمینی. مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، 59 صفحه.
13-Devaux, A., Kromann, P.  and Ortiz, O. 2014. Potatoes for sustainable global food security. Potato Research, 57:185-199
14-FAO. 2008. International year of the potato 2008 New light on a hidden treasure http://www.fao.org/potato-2008/pdf/IYP-10en.pdf. Accessed 17 May 2015
15-FAO. 2018. F.A.O. stat database for agriculture http://faostat.fao.org/faostat/collection=agriculture.
16-Harris, P.M. 2012. The potato crop: the scientific basis for improvement. Springer Science & Business Media.