نوع مقاله : مقاله علمی - ترویجی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشی، بخش تحقیقات علوم زراعی- باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و

2 استادیارپژوهش بخش تحقیقات اقتصادی،اجتماعی وترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی، همدان، ایران.

چکیده

امروز یکی از مشکلات بخش کشاورزی، ضعف مدیریت و ناکارایی فنی واحدهای تولیدی است. با توجه به مشکلات تغییر تکنولوژی در کوتاه ‌مدت، توجه به عنصر مدیریت در جهت بهبود کارایی و افزایش تولید، راهکار بسیار مناسبی است. اختلاف زیادی بین عملکرد سیب‌زمینی در مزارع مختلف استان وجود دارد. این اختلاف حتی در مزارع موجود در یک منطقه که از بافت خاک و شرایط آب و هوایی تقریباً یکسانی برخوردار است، نیز دیده می شود؛ لذا یافتن عوامل مؤثر بر آن‌ها و برنامه‌ریزی در جهت بهبود آن، نقش مهمی در افزایش بازده تولید دارد. در این راستا، مقاله حاضر به ارائه راهکارهایی جهت افزایش کارایی واحد‌های تولیدکننده سیب زمینی می‌پردازد. در این ارتباط عوامل و شاخص‌های مدیریتی مؤثر بر کارآیی فنی تولید سیب‌زمینی در مزرعه مد نظر قرار گرفته است. انتظار می‌رود تولید‌کنندگان این محصول بتوانند با مطالعه و به کارگیری توصیه‌های فنی مهم در بهبود کارایی واحدهای تولید سیب‌زمینی بیش از گذشته مؤثر باشند.

کلیدواژه‌ها